21 januari 2011

Vanillekwark met passievrucht


In de grote doos met recepten vond ik laatst het uitgewerkte menu terug dat een vriendinnetje maakte voor een CD-presentatie. Ze kan ontzettend lekker koken en ik kan me nog herinneren dat ik voelde dat ik goud in handen had: de ingrediëntenlijst zoals ze die bedacht had bij de gerechten zoals die volgens haar moesten smaken. Toen ik wat beter keek zag ik dat ze er geen hoeveelheden bij gezet had en dat ze de werkwijze ook niet had beschreven. Het was 2001, ik at alleen maar broodjes pastrami met mosterd en kon niets met haar recepten. De moed zonk me in de schoenen.



Inmiddels hebben we een blog en denk ik het geheim achter het lekkere eten ontrafeld te hebben: zorg dat je het niet zelf gekookt hebt want dan is de verrassing er vanaf. En blijf proeven! Dan leer je jezelf wat je mist en wat er nog bij mag. Zo was haar receptuur ook geschreven: dit moet er ongeveer bij, ik zie het dan wel.


Dit toetje is doordeweeks maar heeft een flinke dosis je ne sais quoi (lees: verse vanille, ciroenrasp en passievruchten). Het is zelfbedacht maar voor de hand liggend, luchtig, niet te zoet en wonderschoon in mijn roze glazen theeservies, wat jij.


Vanillekwark met passievrucht

Ingrediënten:

500 gram magere kwark
150 ml koude slagroom
1 citroen, goed gewassen
4 eetlepels suiker
3 cm vanille
2 passievruchten

Zet de slagroom voor je hem gaat kloppen een kwartier in de vriezer: koude slagroom blijft langer stevig. Snijd de vanillepeul doormidden en schraap het merg eruit. Doe twee eetlepels kwark in een kom en roer daar de vanille eerst doorheen, zo zorg je ervoor dat je alle klontjes hebt losgeroerd. Voeg dan de rest van de kwark toe en meng goed door. Rasp met een fijne rasp (Microplane-raspen zijn ontzettend goede kadootjes) ongeveer een kwart van de citroen en meng het door de kwark. Klop de slagroom op en meng hem door de kwark: eerst ongeveer een derde deel, daarna de rest. Zo voorkom je dat je de lucht er weer uitslaat tijdens het doorroeren. Breng op smaak met suiker. Van vier eetlepels wordt het niet heel zoet, voeg meer suiker toe als je het te zuur vindt.
De passievruchten zitten vol met zaadjes. Je kunt ze prima eten en het ziet er geinig uit maar voor een sjiek diner kun je de zaadjes er met een zeef uit halen. Neem dan 2 extra passievruchten mee zodat het ergens op lijkt. Verdeel de kwark over vier bakjes. Snijd met een kartelmesje de vruchten in tweeën en schep met een klein lepeltje de pulp, al dan niet door een zeef, op de kwark.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten