17 januari 2011

Salade met wilde rijst, geroosterde rode ui en pompoen


Een paar avonden geleden kwamen vrienden eten die kun keuken aan het verbouwen zijn. Ze eten vegetarisch en terwijl dat normaal gesproken een kleine uitdaging is (vega koken is niet gewoon het vlees weglaten of een omelet bakken, je moet iets extra's van de groente maken) hoefde ik nu niet lang na te denken. Niets zegt 'liefde' beter dan een rijstsalade, dus het werd de Roasted pumpkin salad van 101 Cookbooks.





Deze salade lijkt een boel gedoe, maar als je de groente aan het roosteren hebt kun je op je dooie akkertje de rest doen. Kleine uitjes zijn het lekkerst om te roosteren (de Dirk en de turk willen ze nog wel eens hebben) maar met normale rode uien lukt het ook. Ik koop altijd de meergranenrijst van de Albert Heijn maar als je een andere variant vindt met wilde rijst erin is dat vast ook prima. Nu heb ik er op het laatst (niet op de foto) wat feta overheen gekruimeld maar je zou er ook wat worst doorheen kunnen bakken. Of champignons. Of je roostert wat stukken prei mee. Of je doet een scheut ahornsiroop in de dressing. Man, ik heb alweer honger.



Salade met wilde rijst, geroosterde rode ui en pompoen


Naar een recept van 101 Cookbooks


Ingrediënten:


1 flespompoen, geschild en in blokjes van 2 centimeter
500 gram rode uien, geschild en in niet te smalle parten
olijfolie
zout
1 pak zilvervliesrijst (een mix met wilde rijst is het lekkerst, dat geeft een lekkere bite)
1 bos bladpeterselie
1 citroen
75 gram zonnebloempitten, geroosterd
1 el honing
50 ml warm water
75 ml olijfolie
snuf zout




Verwarm de oven voor op 225 graden
Bekleed een bakplaat met bakpapier en gooi de pompoen en de ui op een hoop. Giet er genoeg olijfolie op om alles met een dunne laag te bedekken, hussel door en spreid de groente uit in één laag. Laat een half uur roosteren of tot alles mooi donker randje heeft. Dat randje geeft de smaak, dus laat vooral nog even bakken als het na een half uur nog bleek ziet!



Zet ondertussen de rijst op volgens de instructies op de verpakking.
Maak de dressing: snijd de blaadjes grofweg van de peterselie, je hebt ongeveer een kleine handvol nodig. Doe de peterselie met de geroosterde zonnebloempitten, 2 eetlepels citroensap, de olijfolie, de honing en het water in een keukenmachine en maal tot een vrij gladde dressing. Leng het aan met nog een beetje warm water als het wat te dik is. Breng op smaak met zout en zo nodig nog wat citroensap en honing.



Als de pompoen en de ui klaar zijn kunnen die alvast gemengd worden met de dressing. Zorg dat de rijst gaar is maar nog wel een bite heeft en meng die ook door de salade.




De salade is lauwwarm het lekkerst maar als je teveel maakt: hij smaakt koud als lunch ook goed, misschien wel beter. Maar als er verbouwende vrienden komen eten kun je die kliekjes op je buik schrijven.

3 opmerkingen:

Renske zei

Dit was echt zalig lekker!
Zodra ik weer een keuken heb ga ik dit recept maken.

Anoniem zei

jet, zit er nog iets spannends in het frommeltje alu-folie rechtsboven op de bakplaat op de eerste foto? lijkt me lekker! xn

Anne-Jet zei

Ahaaaa, de scherpe kijker! Ik wilde er nog iets over zeggen maar ik dacht dat toch niemand het zou zien. Het is knoflook, voor in de soep die ik later ga posten. Geinig!

Een reactie posten