26 januari 2011

Strata met spinazie en kaas


Dit recept wilde ik laatst maken toen vrienden kwamen lunchen. En toen kwam ik er achter dat het minstens acht uur moet staan voor je het in de oven kunt zetten. Ik neigde er naar dat te negeren, maar nieuwe recepten uitproberen en de bereidingswijze omgooien als er mensen komen eten kan beroerd uitpakken. Dus dat werd m niet. Jammer. Deze week heb ik de strata alsnog een kans gegeven. Op zondag in elkaar gedraaid, op maandagavond in de oven gezet en opgegeten. Ideaal.


Ik had ooit al een keer strata gegeten. In juni op een zonnig balkon in Amsterdam West. We aten de strata uit een beeldschone zeeblauwe gietijzeren pan. Ik ben strontjaloers op die pan... Maar goed, die zomerse strata smaakte goed en naar meer. En toch had ik toen ik hem deze week zelf klaarmaakte de angst voor nat brood. Da's vies. Net als te natte wentelteefjes die net niet gaar zijn. Maar het pakte goed uit.

Inmiddels ben ik er achter dat dat acht uur laten staan helemaal niet hoeft. De strata die ik op het zonnige balkon at vond dat ook niet nodig.

Strata met spinazie en kaas

Dit recept is mijn eigen bewerking van deze strata die een uur in de oven moet en waar 9 eieren in gaan.
Je kunt dit recept natuurlijk ontzettend naar je eigen hand zetten en andere ingrediënten gebruiken: tomaten, feta, olijven, ansjovis, blauwe kaas. Zoiets?

Ingrediënten

400 gram gesneden diepvriesspinazie, ontdooid en uitgelekt
1 ui, gehakt
boter (of olie)
zout
peper
nootmuskaat
1 frans of italiaans brood in blokjes (ik gebruikte een frans zuurdezembrood)
100 gram geraspte kaas
200 ml melk
5 eieren
bekertje crème fraîche (evt. light)
1 grote eetlepel mosterd


Fruit de ui in een beetje olie of boter (ongeveer 5 minuten) en voeg zout, peper en nootmuskaat toe. Voeg na een minuut de spinazie en crème fraîche toe, roer alles goed om en zet het vuur uit.

Vet een ovenschaal goed in met boter of olie en verdeel de helft van de broodblokjes over de bodem. Verdeel daar het spinaziemengsel over en leg daarop de andere helft broodblokjes. Bestrooi met de geraspte kaas.


Klop de eieren goed los met de melk, wat zout en peper en de mosterd en giet over de broodblokjes. Zorg er voor dat alles nat wordt zodat al het brood het eimengsel goed absorbeert.

Bedek de schaal met folie en zet minstens 8 uur in de koelkast. Of negeer dit en laat me weten hoe het uitgepakt is. Verwarm de oven voor op 180 graden en bak de strata in 30-40 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten