19 februari 2011

Venkel paprika taart


Venkel. Dat at ik dus nooit. Ik vond een groente met anijssmaak echt een heel raar idee. Omdat ik me een tijd terug had voorgenomen om meer (voor mij) nieuwe groenten te eten werd het tijd dat venkel en ik vrienden werden. Ik koos iets te haastig een recept uit een van mijn favoriete kookboeken, kocht twee venkelknollen en ging vervolgens de mist in. Ik volgde het recept en niet mijn gevoel. Dat moet je dus nooit doen in de keuken. Gegarandeerd a recipe for disaster.

De knapperige venkel werd zompig en verdween huilend onder een laag béchamel. Ik nam moedig foto's tijdens het koken zodat ik mijn eerste venkelrecept hier kon delen, maar diep van binnen vermoedde ik al dat die kiekjes hier nooit te zien zouden zijn. Wat een sneue bedoening was dat zeg. Het kliekje venkelgratin stond nog een week te wachten in de koelkast en wij negeerden het vol overtuiging.


Tijd voor een venkelherkansing. Deze hartige taart met venkel werd wel een succes. Schoon op, niks geen kliekjes. Geïnspireerd op een recept uit een kooktijdschrift uit het jaar kruik.

Venkel paprika taart

Ingrediënten

6 plakjes deeg voor hartige taart
1 venkelknol
2 rode uien
2 rode paprika's
1 hand verse basilicum
ca 15 zwarte olijven
2 eetlepels rode wijnazijn
2 eetlepels olijfolie
100 gram blauwe kaas, bijvoorbeeld dana blue
zout en peper
paneermeel


Verwarm de oven voor op 200 graden. Laat de plakjes deeg voor hartige taart ontdooien. Maak de venkel, paprika en uien schoon en snij de groenten in stukken. Verhit de olie in een wok of grote koekenpan en bak de venkel ca 3 minuten. Voeg dan de paprika en ui toe en bak nog zo'n 5 minuten. Besprenkel de groenten met de rode wijn azijn en breng op smaak met zout en peper.


Snij de olijven door, verkruimel de kaas en hak de basilicum grof. Voeg aan de groenten toe en meng alles door elkaar. Bekleed een ingevette vorm met het ontdooide deeg. Je kunt het deeg op elkaar leggen en op een met bloem bestrooid aanrechtblad uitrollen tot een lap en die in de vorm leggen. Of je puzzelt de plakjes deeg aan elkaar in de vorm.

Ze de vorm met het deeg zo'n vijf minuten in de oven om het deeg alvast wat te laten bakken. Dat deed ik niet en toen was de bodem nog wat slap. Haal de vorm weer uit de oven, bestrooi met wat paneermeel (tegen natte bodem) en vul de vorm met het groentemengsel. Bak de taart in 30 minuten gaar. Haal uit de oven en laat zo'n 10 minuten rusten voor je hem aansnijdt. Omdat er geen eimengsel in deze quiche zit is de kans groot dat de stukken uit elkaar vallen. Maar dat mag de pret niet drukken, want het is toch wel lekker.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vehehenkel! Favo!

Laatst kocht ik, bij gebrek aan iPad (ander verhaal), een mandoline. Bij Duikelman natuurlijk, het plastic nephout vergeven omdat 'ie tenslotte uit Japan komt.

Meng een beetje honing met flink wat citroensap, beetje peper en zout. Heel eventueel een klein beetje olijfolie van goed allooi, maar nodig is dit niet.

Nu de mandoline inzetten of met vaste hand en scherp mes hele dunne plakjes venkel snijden. Ik snij het bruine stukje aan de onderkant eraf maar het hart kan je gewoon laten zitten, wel dun snijden!

Venkel en dressing in een kom, goed mengen en twintig minuten laten staan. De venkel wordt nu zacht door het zuur uit de citroen.

Oh ja, zoek een venkeltje uit met van die lollige plukjes groen erop, bewaar en sprenkel over de salade voor het opdienen. Staat goed en is lekker!

Unknown zei

Ik had 2 paprika's in huis en uien natuurlijk(geen rode) en olijven{geen zwarte} dus kocht ik nog een venkel en ook met deze aangepaste ingredienten was hij erg lekker. eigenlijk heel goed zonder eieren en room enzo, dan proef je de groenten veel beter en is 't niet zo machtig.
janneke

Een reactie posten