5 oktober 2010

Pompoengnocchi


Een pompoen kan een mens veel leren. Over keukenmessen bijvoorbeeld. En over niet zomaar alles geloven wat 'ze' zeggen.

Ze. Ik ben dol op 'ze'. Als 'ze' het zeggen dan is het zo. Zeggen ze.
Nou, mooi niet dus. Ze zeggen dat je pompoen met schil kunt eten. Daar hebben ze, in sommige gevallen gelijk in. Maar soms dus mooi niet. En dan sta je tot je oksels in de gare pompoen te vissen naar de nog harde stukken schil. En wat leer je dan? Flespompoen moet je schillen en zo'n grote oranje pompoen kun je met schil en al eten.

De eerste keer dat ik een pompoen ging slachten kan ik me nog goed herinneren. Ik wist niet dat ik de schil kon eten. Ik had geen groot scherp mes, alleen maar kleine aardappelmesjes. Het werd een gevecht. De pompoen won. En ik vond pompoen stom.


Tegenwoordig heb ik een scherp koksmes en weet ik welke pompoen je met schil kunt eten. En nu vind ik pompoen leuk.

Maar als je pompoen leuk vindt, dan wil dat nog niet zeggen dat je pompoengnocchi maken ook leuk vindt. Want dat is meer werk dan je zou denken. Dus je moet niet geloven wat 'ze' zeggen. Maar als je dan toch een poging waagt, dan eet je wel mooi lekker zelfgemaakte pompoengnocchi.

Gnocchi di zucca
Pompoengnocchi
Uit La cucina verde van Carlo Bernasconi en Larissa Bertonasco

Dit recept komt uit een kookboek met Italiaanse groentegerechten. In het hele boek is geen foto te vinden. Dat is voor mij meestal reden om niet uit een kookboek te koken, maar in dit geval maken de illustraties van Larissa Bertonasco het helemaal goed. Ik vind ze geweldig.


Ingrediƫnten:
400 gram pompoenvruchtvlees
200 gram bloem
1 snufje suiker
2 eieren
50 gram boter
2 eetlepels verse salieblaadjes
50 gram geraspte parmezaanse kaas
zout, peper

Snijd het pompoenvruchtvlees in grove stukken en gaar deze in circa 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. Laat de pompoen vervolgens afkoelen.


Plet de pompoen met een vork, roer de bloem, suiker en eieren erdoor en kneed alles met de hand tot een egaal mengsel. Voeg indien nodig en afhankelijk van het vochtgehalte van de pompoen nog meer bloem toe. Draai uit het mengsel vingerdikke rollen en verdeel deze in stukken van circa 2 cm. Gaar de gnocchi in kokend water met zout, tot ze aan de oppervlakte drijven.


Verhit de boter ondertussen met de salieblaadjes tot de boter schuimig is. Schep de gnocchi voorzichtig met een schuimspaan uit het water, laat ze uitlekken en schep ze in voorverwarmde borden. Breng op smaak met zout en peper. Giet de salieboter erover, bestrooi met de Parmezaanse kaas en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten