13 februari 2011

Courgetterolletjes met ricottavulling


Alhoewel ik dol ben op koken en eten en kookwinkels en kookboeken en schrijven over eten en neuzen in supermarkten in het buitenland, hou ik eigenlijk niet zo van de meeste kookprogramma's op tv. Kookwedstrijden met schreeuwende chefs, real-life programma's vanuit 3 sterren keukens, gespannen thuiskoks met kritische gasten in de woonkamer. Wat een stress, wat een competities, wat een gedoe. Ik krijg het er Spaans benauwd van.

Ik hou het liever gezellig en ontspannen in de keuken. Daarom ben ik er dus niet voor gemaakt om in de horeca te werken. Ik klap totaal dicht als er meerdere mensen ongeduldig op hun bordje zitten te wachten. Er komt niets meer uit mijn handen. Gelukkig gaat het doorgaans wel goed als er mensen bij ons komen eten. Niet dat ik altijd tevreden ben met het resultaat, maar dat komt misschien vooral door mijn eigen kritische ik.


Deze courgetterolletjes waren dit weekend in ieder geval een succes. De schaal was binnen een paar minuten leeg en er werd nog net niet gevochten om het laatste rolletje. Courgette is natuurlijk eigenlijk altijd goed. Je hoeft maar weinig te doen om daar iets lekkers mee te maken. Voor deze rolletjes hoef je de plakken courgette niet eens te grillen, je eet ze gewoon rauw. Ze zien er leuk uit en het is nog lekker ook. Zoals de Engelsen zeggen: prefect for entertaining.


Dit recept is van scheldende tv-chef Gordon Ramsay. Gordon heeft een hekel aan vegetariërs en vegetariërs hebben een hekel aan hem. Hij duldt ze niet in zijn restaurants. Maar af en toe lukt het hem toch om iets lekkers zonder vlees te verzinnen. Zou hij nou thuis in de keuken ook zo lopen vloeken en tieren? Of is dat speciaal voor op televisie? Dat vraag ik me wel eens af.

Courgetterolletjes met ricottavulling
Deze rolletjes zijn geen smaakexplosie in je mond, eerder fris en puur van smaak. Als je de boel toch wat meer pit wilt geven, dan kun je bijvoorbeeld wat chilivlokken toevoegen. Of rasp van de citroen. Of (gepofte) knoflook. Zwarte olijven zijn misschien ook lekker.

Ingrediënten

2 courgettes
250 gram ricotta
sap van een halve citroen
zout en peper
olijfolie
witte balsamico azijn
handje verse basilicum, gesneden
50 gram pijnboompitten, geroosterd

Snij de courgettes in de lengte in dunne plakken met een kaasschaaf of mandoline. Je kunt zo'n 20 goeie plakken maken en vullen met dit recept. Leg de plakken naast elkaar en smeer ze met een kwastje in met olijfolie. Bestrooi met zout en peper en zet de plakken minstens 20 minuten koel weg.


Meng de ricotta met citroensap (naar smaak), wat zout en peper en de basilicum en pijnboompitten. Leg op elke plak courgette een lepeltje vulling en rol de plak op. Zet het rolletje op z'n kant en vul zo alle plakken. Meng wat olijfolie met de witte balsamico en besprenkel de rolletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten