23 februari 2011

Chocolade-espressotaart


Ik eet al dagen achter elkaar taart in alle mogelijke soorten.
Allereerst Multivlaai vruchtenvlaai van een jarige collega. Wie kent hem niet? Lekker makkelijk. Ik moest aan een van de culi-voornemens voor 2011 van Loethe Olthuis denken:

"Nooit meer uit beleefdheid foie gras, sponzig verjaardagsslagroomgebak, industriekalfsvlees, of schapenogen eten."

Ik weiger geen verjaardagstaart van collega's hoor. Dat is niet gezellig en niet aardig. Ik zou er totaal onzeker van worden als iemand mijn taart weigerde. Trakteerde iedereen maar gewoon op door Anne-Jet gebakken taart, dan bestond dat hele beleefdheids-taart-eten niet. Overigens lukt het mij altijd prima om foie gras, industriekalfsvlees, of schapenogen te weigeren.

De volgende dag kwam een andere jarige collega met een taart met als thema Louis Vuitton. Ik lieg niet, het is echt waar. Hij was knap gemaakt, met rondom overal het Louis Vuitton logo en bovenop chocolade-vuitton-krullen. Het was zo absoluut totaal bizar dat het gewoon weer grappig was. Mijn taarten zijn niet zo esthetisch, maar ik ben dan ook geen fashionista, dus dat hoeft ook helemaal niet.


Thuis had ik nog een stuk zelfgebakken chocolade-espressotaart staan. De lekkerste van de drie. Zo is het gewoon. Mensen die deze taart eten produceren hmmms en oehhhs en zuchten en kreunen. Verder kunnen ze niets meer uitbrengen. Deze taart heb ik een keer gebakken voor een prachtig trouwfeest waar vrienden met z'n allen voor de taarten zorgden. Zelfs daar durfde ik er mee aan te komen.


Chocolade-espressotaart
Dit recept komt uit een Allerhande van 8 jaar geleden. Ouwe taart.
Leuk om te trakteren op je werk.

Ingrediƫnten
75 g roomboter
200 g walnoten (fijngehakt)
150 g donkerbruine basterdsuiker
4 eetlepels bloem
5 eetlepels koffielikeur (bijv. Tia Maria)
250 g extra bittere chocolade
200 ml slagroom
1 kopje espressokoffie (sterk en versgezet)
4 eierdooiers
100 g amaretti of bitterkoekjes


Verwarm de oven voor op 150 graden. Smelt de boter en meng deze met de walnoten, helft van de suiker, bloem en 1 eetlepel likeur in de keukenmachine. Laat de machine draaien tot een massa vormt die je in een ingevette taartvorm met een opstaande rand van 2 centimeter kan drukken.


Smelt 75 gram van de chocolade au-bain-marie en bestrijk de bodem in de vorm met de gesmolten chocola.

Breng in een pan met dikke bodem de slagroom met de rest van de chocola aan de kook en laat de chocola al roerende smelten. Giet de espresso erbij en neem de pan van het vuur.

Klop de eierdooiers met de rest van de suiker tot een romige lichtgekleurde massa en roer door het chocolade-slagroom mengsel. Verbrokkel de koekjes, besprenkel ze met de rest van de likeur en strooi over de bodem van de taart. Giet dan het ei-slagroom-chocolade mengsel er overheen. Bak de taart midden in de oven in ca 50 minuten gaar. Laat hem helemaal afkoelen voor je hem aansnijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten