28 november 2010

Speculaastaart met abrikozen


Ik ben fan van de gratis tijdschriften van supermarkten. Niet om de recepten, maar vanwege de hilarische ingezonden tips. Ik lees ze het liefst hardop voor, dat doet het altijd goed. Zo las ik laatst een tip om te voorkomen dat zeemeeuwen je vuilniszak buiten openscheuren. Hebt u ook zo’n vreselijke last van zeemeeuwen? Ook een leuke (echt een tip om in te zenden): "Wilt u aangebroken zakjes chips langer vers houden gebruik dan een wasknijper, ook ideaal voor uw zakjes vleeswaren even omslaan en knip erop". Duh! Sylvia Witteman zou zeggen: “Ik verzin dit niet”.

Ik heb niet leren koken uit het gratis blaadje van de supermarkt. En ook niet uit het het 100 jarige Wannée kookboek. Ik heb leren koken van mijn moeder. En dat ging vooral heel goed als er bijna niets meer in huis was en we allebei geen zin hadden om naar de supermarkt te lopen. Dan maakten we samen van dat wat er nog in de koelkast lag toch iets lekkers. Eigenlijk vind ik dat nog steeds de leukste manier om nieuwe ideeën op te doen. En het voelt alsof je van niets iets lekkers maakt.


Tegenwoordig lees ik foodblogs van over de hele wereld en koop ik kekke kookboeken om uit te koken. Maar op Amerikaanse foodblogs kennen ze Sinterklaas niet. En bij Rose Bakery in Parijs serveren ze geen gevulde speculaas. En nu de maan door de bomen schijnt krijg ik toch de kriebels. En die koek- en speculaaskruiden in mijn kruidenkastje schreeuwen om aandacht. Toevallig zit in mijn receptenmap een recept voor een oerhollandse speculaastaart met abrikozen. Uit de AllerHande. Lekker oubollig en heel niet slecht.

Speculaastaart met abrikozen

Ingrediënten

250 g bloem
100 g donkere basterdsuiker
3 eetlepels speculaas- of koekkruiden
175 g koude boter, in kleine stukjes
zout
300 g amandelspijs
125 ml crème fraîche
1 ei
250 g gewelde abrikozen
1 zakje amandelschaafsel (45 g)

Meng in een kom de bloem met de basterdsuiker, speculaaskruiden, een mespunt zout en de stukjes boter door elkaar. Kneed alles met koele handen snel tot een samenhangende rol deeg (of meng het met behulp van de pulseknop in de keukenmachine). Verpak het deeg in plasticfolie en laat het in de koelkast minstens 30 minuten rusten.


Verwarm de oven voor op 175 °C. Vet een lage vorm (doorsnede ca 26 cm) in en bekleed deze met het deeg.
Maak in een kom de amandelspijs met een vork los en meng de crème fraîche en het ei erdoor. Strijk dit mengsel over de taartbodem uit. Beleg met een laagje abrikozen en schuif de taart een richel onder het midden in de oven. Bestrooi de taart na ca 20 minuten met het amandelschaafsel en bak de taart dan nog ongeveer 15 minuten verder af.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oké, laat dan maar eens proeven!
Voorstel: Eerste weekend van 2011.

Renske zei

Afgesproken!
Dan wordt dat het laatste wat ik bak in mijn huidige oven.

Een reactie posten