21 november 2010

Ethiopische tomaten linzenstoof


Grote gietijzeren braadpannen in mooie kleuren hebben een grote aantrekkingskracht op mij. Als ik ze zie, dan wil ik ze hebben. Ik heb er inmiddels 3 in verschillende maten. Volslagen belachelijk natuurlijk want die dingen nemen aardig wat ruimte in beslag in je keukenkastjes. En toch kijk ik nog steeds verlekkerd naar het lonkende oranje emaille van de firma Le Creuset. Op Franse rommelmarkten overweeg ik vieze verroeste exemplaren mee te nemen naar Nederland. Niet eerlijk tegenover de mooi gekleurde pannen die ik al heb en die ik eigenlijk niet vaak genoeg gebruik.


Tijd voor een recept in een grote gietijzeren pan dus. Een geitenwollen sokken recept met linzen en groenten. Waar je verkleumde mensen blij mee maakt. Ik heb dit gerecht al voor veel mensen gemaakt en aan veel mensen gegeven, maar daar kunnen er altijd meer bij. Mocht je kruidenkast niet heel uitgebreid zijn, dan moet je er even op uit, maar dan heb je ook wat. En het levert misschien wel een mooi avontuurlijk bezoek op aan een winkel bij jou om de hoek waar je nog nooit binnen bent geweest. Als je mazzel hebt is het een Ethiopische winkel. Dat zou verdomd goed uitkomen, want dit is een Ethiopisch recept.


Bij de Turkse winkel waar ik meestal mijn kruiden haal werd ik heel raar aangekeken toen ik om Fenegriek vroeg. Ik vertelde aan de eigenaar dat ik het nodig had voor een Ethiopisch recept. "Ethiopisch? Nee, dat hebben we niet, wij hebben alleen maar Turkse producten" zei hij terwijl hij mijn pak Campina melk op de kassa aansloeg. Toen ik thuis opzocht waar Fenegriek vandaan komt, kwam ik er achter dat het uit Mesopotamië komt, wat grenst aan Turkije.

Ethiopische tomaten linzenstoof
Dit recept komt van de site The Post Punk Kitchen. Het is veganistisch, dus als je ooit iemand te eten krijgt die helemaal niets dierlijks wil eten, dan heb ik je hiermee mooi uit de brand geholpen.
Genoeg voor 4 personen.

Ingrediënten
1 cup bruine linzen (groen mag ook, rood niet)
1 grote ui, gesnipperd
2 winterpenen in plakjes
4 tenen knoflook
2 eetlepels geraspte gemberwortel
Olie
10 rijpe tomaten in blokjes
1 blikje tomatenpuree
1 cup water
1 blokje groentebouillon
1 cup doperwten (diepvries)

Kruidenmix
2 theelepels gemalen komijn
2 theelepels paprikapoeder
1 theelepel gemalen fenegriek
1/2 theelepel tijm
1/2 theelepel gemalen cardamom
1/2 theelepel gemalen koriander
1/4 theelepel nootmuskaat
2 kruidnagels
1/2 theelepel kaneel
1/4 theelepel cayennepeper
1/2 theelepel zout

Als je een vijzel hebt, gooi alle kruiden er dan in en meng ze al stampend. In dat geval hoef je de kruiden natuurlijk niet gemalen te kopen, dat malen doe je dan zelf.


Kook de linzen zonder zout in ca 40 minuten gaar. Linzen koken stuk als je ze kookt met zout. De kooktijd verschilt nogal per type linzen, dus hou ze in de gaten. Kokende linzen ruiken niet erg lekker, maar je moet toch even proeven of ze goed gaar zijn.


Verhit ondertussen in een grote pan (die niet per se van gietijzer hoeft te zijn) de olie en fruit daarin de ui en wortel tot de ui glazig is. Voeg de knoflook, gember en kruidenmix toe en laat zo'n 5 minuten garen. Als het geheel wat droog is, voeg dan wat water toe om te voorkomen dat de kruiden aanbakken.


Voeg de tomatenblokjes toe en verwarm het geheel. Voeg dan de tomatenpuree toe met het water en het bouillonblokje. Breng aan de kook. Voeg dan de gekookte linzen en de bevroren doperwten toe en laat nog zo'n 10 minuten sudderen.


Serveer in diepe volle borden aan verkleumde mensen. Of laat een dag staan zodat het nog lekkerder wordt en eet het lekker allemaal zelf op.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Deze linzenstoof is echt verrukkeluk! Ideaal om van tevoren te maken en een grote groep eters gelukkig mee te maken.
Janneke

Judith zei

Inderdaad, erg lekker!

Judith

Anne-Jet zei

Ik moest me schamen, maar ik heb deze vandaag eindelijk gemaakt! Met bloemkool ipv erwten en tomatensaus uit de vriezer ipv verse tomaten maar nondedju, wat is dit lekkerrrrrr ������

Een reactie posten