24 oktober 2010

Tomatentaart met ricotta en ui


Ik had vroeger een puzzel waarop allemaal mannetjes stonden die aan het koken waren. Alle mannetjes waren vrolijk in pannen aan het roeren, maar één mannetje moest huilen. Want hij moest snijden. En dat vond hij niet leuk. Dacht ik. Ik begreep niet waarom hij nou zo zielig keek want het zag er behoorlijk leuk uit in die keuken.

Jaren later, toen ik uien aan het snijden was, begreep ik opeens dat het mannetje op mijn puzzel waarschijnlijk helemaal niet ongelukkig was. Hij was gewoon uien aan het snijden! Wat een opluchting.


Deze tomatentaart met ricotta en ui is gewoon lekker. Hij is niet uniek, eerder klassiek, maar toch het vermelden waard. Hij is eigenlijk heel makkelijk om te maken. Om de boel dan toch wat op te leuken geef ik wat (wellicht totaal overbodige) quiche tips.

Strooi wat couscous, broodkruim of paneermeel over de bodem van je hartige taart. Het smaakt neutraal en absorbeert ondertussen heel handig het vocht dat je bodem zompig kan maken.


Laat de quiche als hij uit de oven komt nog zo'n 5 a 10 minuten staan. Dan is hij steviger en dus beter te snijden en charmanter uit te serveren.

In dit recept zitten ansjovisfilets. Als je die te zout vindt, of geen vis eet, dan kun je ze vervangen door bijvoorbeeld gehakte zwarte olijven of zongedroogde tomaten.

Tomatentaart met ricotta en ui
Dit recept heb ik geknipt uit Elle Eten

Ingrediënten
1 blikje pizza deeg of 6 plakjes bladerdeeg
3 a 4 eetlepels paneermeel, broodkruim of couscous
500 gram tomaten, in plakken
2 uien, in superdunne (halve) ringen
2 eetlepels olijfolie
1 bakje ricotta
6 ansjovisfilets, fijngehakt
4 eetlepels parmezaan, geraspt
2 theelepels oregano
peper

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Vet een ovenschaal of springvorm in, bekleed met bakpapier, rol het deeg uit en bekleed de vorm ermee. Bestrooi het deeg met het paneermeel.


Verwarm de olijfolie in een koekenpan en bak de uien goudgeel. Schep uit de pan en verdeel over het deeg. Leg daarop de plakken tomaat. Tomaat en ui door elkaar mag natuurlijk ook. Bestrooi met versgemalen peper.


Roer de ricotta los met de ansjovis, kaas en oregano en verdeel over de tomaten. Bak de taart in 30 tot 40 minuten tot de kaas goudbruin kleurt en de taart gaar is. En wacht dan dus nog even met aansnijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten