24 oktober 2010

Sopa de Ajo


Een tijd lang heb ik voor iedereen die kwam eten uit het kookboek van Moro gekookt. Dat heeft zo z'n voordelen en nadelen: alles lukt want het is het beste kookboek dat Jonah Freud verkoopt in haar Kookboekhandel in de Haarlemmerstraat, zegt ze zelf, maar je gasten durven nooit meer voor jou te koken 'want jij kan het zo goed'. Daarom geef ik iedereen het beste kookboek van de wereld kado. Behalve de mensen die al weten dat ze kunnen koken, die hebben het niet nodig.


De twee grote geheimen achter dit recept zijn ook stiekem heel makkelijk: gepofte knoflook en Pimenton de la Vera. De knoflook wordt lekker zoet en zacht van smaak als je hem drie kwartier vergeet in de oven, en pimenton is gerookt paprikapoeder. Daarvan krijgt chorizo (samen met heel veel knoflook) zijn smaak en los gebruikt kun je er alles een Spaans je ne sais quoi mee geven. Laatst at ik een salade met mosselen en venkel bij Hotel de Goudfazant in Amsterdam-Noord en kwam erachter dat een beetje pimenton lekker is, maar heel erg veel ook! Weer wat geleerd.


Sopa de Ajo (Spaanse knoflooksoep)

Gerookt paprikapoeder heeft twee varianten, een zoete (dulce) en een pittige (picante). Ik neem altijd de zoete: dan kan ik altijd nog zelf bepalen of en hoe pittig ik mijn soep wil hebben.

Ingredienten:

4 eetlepels olijfolie
4 of 5 bollen knoflook
100 gram chorizo
1 theelepel tijm
1/2 theelepel Pimenton de la Vera (de zoete variant)
1 liter kippenbouillon (uit een pot is het lekkerst)
4 biologische eieren
8 sneetjes brood, geroosterd


Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de bovenkant van de bollen knoflook zodat je alle tenen kunt zien, verpak de bollen per twee in aluminiumfolie en vouw de pakketjes stevig dicht. Pof de bollen een half uur, drie kwartier of totdat ze zacht zijn. Laat enigszins afkoelen en knijp de knoflook uit de bollen.


Bak de chorizo in de olijfolie aan tot die caramelliseert en knapperig is. Voeg de tijm en de knoflookpuree toe en roer goed door. Voeg het paprikapoeder toe en tenslotte de kippenbouillon. Breng zachtjes aan de kook en check of er zout en peper bij mag.


Als de soep uitgeserveerd mag worden breek je de eieren stuk voor stuk boven de soep. Laat twee minuten garen.


Verdeel het brood over de borden, schenk de soep erop en schep op ieder bord een gepocheerd ei. Dien direct op.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Anne-Jet,
Wat hebben jullie toch een leuke blog!
Ik zag de foto van gerookte paprika en bedacht dat ik ook nog zo'n blikje ergens achter in de kast had staan. Nog nooit gebruikt, ooit gekegen. Nou eet ik geen vless, dus die soep wordt 't niet, heb je ook nog een leuk vega-idee met pimenton de la Vera, of moet ik dan toch bij renske zijn.
Ga zo door meiden, groeten Janneke

Anne-Jet zei

Deze soep: http://www.101cookbooks.com/archives/lively-up-yourself-lentil-soup-recipe.html is FANTASTISCH met gerookt paprikapoeder erdoor! En rauwe aardappelpartjes 25 min op 220 graden met olijfolie, zout en pimenton is ook meteen tres spaans. Op vakantie heb ik een risotto met tomaat, venkel en Noilly Prat gemaakt met pimenton erin, die was zalig. Ik hou op. Als je op Food Blog Search kijkt, vind je een heleboel ideeën. Veel plezier d'rmee! XAJ

Unknown zei

een late reactie, sorry, . Bedankt ik ga verder zoeken, en succes met jullie prachtige en leuke blog.
groeten Janneke

Een reactie posten