28 maart 2011

Lekker vies: butterscotch havermout koekjes


Zullen we het erop houden dat ik een cruise naar de Fiji-eilanden heb gemaakt? Het was fantastisch, dank je.
Mijn zus nam een tijdje terug heerlijk vieze dingen voor me mee: mini marshmallows, chocolate- en peanut butter chips en iets heel bijzonders: Butterscotch Chips.


Ik wist niet eens wat butterscotch is behalve mierzoet maar het is dus caramel met boter. Mierzoet en botervet, you've got to love it. Ik had inmiddels zo lang en lijdzaam zitten wachten op het beste recept om ze mee uit te proberen dat ik het minst voor de hand liggende heb gedaan: ik heb het recept dat op de zak staat gemaakt. Ik lijk Phoebe uit Friends wel!


De chips zijn stevig en houden hun vorm in de oven met een rasamerikaans optimisme. De koekjes zijn een one bowl wonder, wat heel niet vervelend is als je nog heel veel restkeuken in je afwas hebt staan. Ze zijn mierzoet, botervet en door en door Amerikaans. Dolle pret dus! Als je eens een keer zo'n zak vindt, koop m direct. En geef wat koekjes aan mijn baas, die vond ze ook heel lekker.


Butterscotch havermout koekjes

Ik heb het recept gehalveerd omdat ik niet 48 koekjes wilde hebben en om nog eens iets anders te kunnen doen met de andere helft van het zakje import heerlijkheid.

Ingrediënten:

één een kwart cup bloem
0,5 theelepel kaneel
1 theelepel soda
0,5 theelepel zout
250 gram boter op kamertemperatuur
3/4 cup kristalsuiker
3/4 cup (licht)bruine suiker
2 grote eieren
1 theelepel vanille
3 cups havermout
1 zakje Butterscotch Morsels


Verwarm de oven voor op 190 graden. Bedek twee bakblikken met bakpapier, niet invetten.
Meng de bloem, kaneel, baksoda en het zout door elkaar. Klop de boter, suiker, vanille en het ei op tot een luchtige massa. Schep de bloem er kort doorheen en doe de havermout en de butterscotch chips erbij. Hou een eetlepel met een kop erop aan als formaat van een koekje en leg er twaalf op een bakblik. Bak ze 8 minuten of totdat de bovenkant niet meer glimt en wissel de bakblikken halverwege de baktijd om. Laat een minuutje afkoelen op het bakblik (anders schep je ze kapot) en laat ze verder afkoelen op een rek. Herhaal nog een keer: een recept is 48 koekjes.

2 opmerkingen:

nienke zei

blij je weer te lezen! xn

Renske zei

Een collega van mij begon vandaag over precies die Friends aflevering waarin Monica Phoebes geheime recept probeert te achterhalen. Wat een bizar toeval (want nee, zij leest Zoetekauwen niet).

Een reactie posten