13 maart 2011

Linzen-Bhuja Stoofpot


Deze week kookte ik voor vrienden die net een prachtige dochter hebben gekregen. Die twee hebben het veel te druk met luiers verschonen en voeden, die zouden bijna vergeten om voor zichzelf te zorgen. En beschuit met muisjes zijn feestelijk en vrolijk, maar die komen ze na een paar dagen vast hun neus uit. Dus, daar ligt een schone taak voor vrienden die graag koken. Luiers verschonen kan ik niet, maar een potje koken lukt me wel. Dat is ook nog eens ontzettend leuk om te doen voor kersverse ouders (en zusjes), want ze zijn altijd heel blij met een met liefde bereide warme hap.


Op mijn vrije middag draaide ik daarom twee maaltijden in elkaar en sprong met bakken vol voeder op de fiets. Ik had vreselijke haast want ik wilde die pasgeboren dame erg graag zien. En in alle haast vergat ik totaal om foto's te maken van het eindresultaat. Had ik even mazzel dat ik een recept klaarmaakte uit een kookboek met foto's.


Dit recept ziet er misschien niet erg charmant uit, maar de smaak maakt alles goed. Je maakt linzenballetjes (met naast linzen ook aardappel, bloem, ui en kruiden) en die bak je voor je ze in de saus meekookt. Oké, dit klinkt nog steeds niet charmant. Maak het maar gewoon en ontdek dat het leuk is om te bereiden en dat het een fijne verwarmende maaltijd is.

Linzen-bhuja-stoofpot
Uit Kitchen Classics Vegetarische gerechten, voor 4 personen

Ingrediënten

375 gram groene linzen (een nacht geweekt) of uit blik, uitgelekt (handiger!)
200 gram sperziebonen, schoongemaakt en in tweeën gebroken
2 wortels, in plakjes
1 grote ui, gesnipperd
1 grote aardappel, geraspt
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen korianderzaad
1 tl kurkuma
90 gram bloem
olie
2 teentjes knoflook
1 eetlepel geraspte gemberwortel
2,5 dl tomatenpuree (of gezeefde tomaten en een klein blikje puree)
5 dl groentebouillon
2,5 dl slagroom
(pita)brood voor erbij


Meng de linzen, gesnipperde ui, geraspte aardappel, komijn, koriander, kurkuma en bloem in een kom en roer goed door. Rol van het mengsel balletjes ter grootte van een walnoot. Zet de balletjes een half uur in de koelkast. Je kunt de balletjes ook een dag van te voren maken.


Verhit 2 cm olie in een koekenpan en bak de linzenballetjes in kleine porties op middelhoog vuur in 5 minuten goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.


Verhit in een grote pan 2 eetlepels olie en bak daarin de gember en knoflook 1 minuut. Roer de tomatenpuree, slagroom en bouillon erdoor en breng de saus aan de kook. Zet het vuur lager en laat de saus 10 minuutjes sudderen.


Voeg de linzenballetjes, sperziebonen en wortel toe, doe het deksel op de pan en laat het geheel zo'n 35 minuten sudderen. Roer af en toe. Proef of de boontjes gaar zijn en serveer met (pita)brood.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier een reactie van de gelukkige ouders die dit heerlijks mochten opeten vorige week. Wat een geweldig kado! En het was echt heel erg lekker. Ik wil bij deze iedereen in de buurt van Renske aanraden om ook zwanger te worden. Nou ja......., of dan in ieder geval om dit recept ook eens te proberen! Ontzettend bedankt, lieve schatten zijn jullie. Nanno, Sophie, Nora en Joosje

RozeMarijn/Annemieke zei

Is 375 gram linzen droog gewicht of na weken? Ik heb nl. nu 375 gr. droog en het lijkt wel heel erg veel.

Renske zei

Hee Annemieke, wat leuk!
Dat is het gewicht na het weken. Ik gebruikte dat gewicht uit blik en dat ging helemaal goed.

RozeMarijn/Annemieke zei

Ah, vandaar de overkill aan linzen bij ons.
Ik was trouwens niet erg gecharmeerd van de structuur van de ballen. Het was denk ik wel de bedoeling dat ze grotendeels kapot kookten in de saus?

Renske zei

He bah, dat is ook balen. Bij mij waren de ballen ultra stevig, moest ze echt met bestek doorsnijden, vielen helemaal niet uit elkaar. Zou dat komen doordat ik linzen uit blik gebruikte? Kan ik me haast niet voorstellen. Misschien dat een eitje toevoegen voor stevigheid helpt..

RozeMarijn/Annemieke zei

Ik vond het niet erg, het was nu een linzensaus met nog deels ballen. Maar ik geloof dat ik de ballen gewoon niet zo lekker vond.

Anoniem zei

Vraagje aan Renske
Moeten die linzen niet eerst gekookt worden?
Ik kan me voorstellen dat linzen uit blik ook voorgekookt zijn.
Graag je reactie.
groet,
Bert

Renske zei

Dag Bert,

De linzen zijn natuurlijk al geweekt en ze worden in de balletjes nog 35 minuten gekookt, dus dan zijn ze zeker gaar. Annemieke heeft het recept ook gemaakt met gedroogde linzen en als het niet juist was geweest dan had ze dat zeker laten weten!

Succes!
Groeten van Renske

Een reactie posten