18 september 2010

Mandonguilles amb auberginia



Ook als je alleen maar een week in een vakantiepark in de Belgische Ardennen hebt gezeten kan de inzettende herfst een golf van sentimenteel zomers koken opwekken. Vooral als je voor je verjaardag een prachtig Spaans kookboek hebt gekregen. De verhalen over Catalaanse terroir, bijna-uitgestorven dorpsmoestuinen en meer van zuks dus werkten mij danig op de verbeelding. En dat is goed! Si, veramente! Want zonder nieuwe blog, zonder nieuw kookboek en zonder zomerheimwee zouden wij nooit deze lekkere gehaktballen met aubergine- en amandelsaus hebben gegeten. Weliswaar wat aan de vroege kant om maar bij daglicht te kunnen fotograferen. Maar zelfs de kliekjes waren de volgende dag nog steeds zalig, wat zeg ik, nog lekkerder! Dus vooruitkoken is in dit geval geen probleem. Vergeet alleen de eieren niet, zoals ik deed, die bleken er niet voor niets in te zitten. Adelante con la cabra! Naar de supermarkt!

Mandonguilles amb auberginia
Catalaanse gehaktballen met aubergine en amandelen
Uit: Rustica, Spanish traditions and recipes van Frank Camorra en Richard Cornish

Ik heb het recept een klein beetje getweakt; er wordt aangegeven dat het brood voor door het gehakt twee dagen oud moet zijn. Dat valt best mee, met vers ging het ook. Ook verkoopt mijn supermarkt geen kalfs- en varkensgehakt maar half om half was prima, net als rundergehakt volgens mij goed zou zijn. Toch geef ik wat het vlees betreft het originele recept want dat is vast lekkerder. De Spaanse gewoonte om goed veel olijfolie te gebruiken heb ik ook niet overgenomen, ook al is het bikiniseizoen voorbij. Voor wie wel interesse heeft: ik heb de hoeveelheden vermeld.

Ingrediënten:
100 gram brood
250 ml melk
600 gram kalfsgehakt
500 gram varkensgehakt
100 gram Serranoham, fijngesneden
3 eieren, losgeklopt
1 theelepel (5 ml) versgeraspte nootmuskaat
1 theelepel zout
een flinke handvol fijngehakte bladpeterselie
210 ml olijfolie
100 witte amandelen
4 aubergines, in repen van een centimeter
1 ui, fijngesneden
2 laurierblaadjes
3 tenen knoflook, geperst
1 eetlepel (15 ml) bloem
250 ml witte wijn

Week het brood in de melk. Knijp het brood uit en scheur boven een grote kom. Voeg het kalfs- en varkensgehakt, ham, eieren, nootmuskaat, zout en de helft van de peterselie toe en meng goed door elkaar. Rol het gehakt tot ballen, formaat golfbal, ongeveer 36 stuks. Zet apart.
Verhit 80 ml olijfolie op hoog vuur in een zware, grote koekenpan waar al het vlees uiteindelijk tegelijkertijd inpast. Bak de amandelen al roerende goudbruin, schep ze uit de pan en laat ze op papier uitlekken.
Voeg nog eens 50 ml olie toe en bak daarin de aubergines, nog steeds op hoog vuur, bruin.

Haal ze uit de pan en laat ze ook uitlekken. Breng op smaak met een beetje zout.
Doe de laatste olie in de pan, draai het vuur zachter en fruit de uien, knoflook en laurier 15 minuten aan.

Strooi de bloem over de uien, laat even garen en giet de wijn en 1/2 liter water erbij. Voeg de overgebleven peterselie toe en breng aan de kook. Voeg de gehaktballen en de amandelen toe en stoof ongeveer 30 tot 40 minuten, of totdat de saus begint in te dikken.
Voeg de aubergine toe en warm nog even door. Warm serveren. Voor 6 raciones.

1 opmerking:

Unknown zei

Dat ziet er prachtig en heerlijk uit zeg!
Mooie foto's, het nodigt uit om meteen aan de slag te gaan! Ik zag ook nog een leuk bordje voorbij komen.
Leuke teksten, helemaal goed. Ik verheug me nu al op de volgende recepten. Ga zo door meiden.
Veel succes!
Janneke

Een reactie posten