19 september 2010

Zoete aardappelpartjes met citroengras crème fraîche



Soms ontdek je een café, een band of een kookboek waarvan je eigenlijk niet begrijpt dat je het nu pas ontdekt. Het is meteen zo’n vanzelfsprekend onderdeel van je repertoire dat je je eigenlijk niet kan voorstellen dat je ooit zonder hebt gedaan. Je wilt het dan ook doen voorkomen alsof je het al jaren kent (ik weet nog wel een cool cafeetje, ken je die band nog niet??). Oké, ik overdrijf enigszins, maar toch, sinds ik het kookboek Plenty van Ottolenghi heb ontdekt, heb ik al veel eten gekookt en gegeten waar ik meer dan vrolijk van werd.

Ottolenghi is de naam van 4 deli’s in Londen, die sinds de opening van het eerste filiaal in 2002 een gigantische hit zijn. Ze doen me denken aan Rose Bakery in Parijs. Ook zo’n hippe strakke gezonde deli met een eigen kookboek. Niet dat ik daar ooit heb mogen eten (met dank aan de Franse spoorwegen), maar in mijn hoofd ben ik er al heel vaak geweest.

Ik ontmoette, echt waar, laatst iemand die speciaal voor Ottolenghi van Amsterdam naar Londen was afgereisd. Dan ben je echt hardcore fan. En ze werd niet teleurgesteld. Ze raadde mij daarna, enigszins dwepend, het boek Plenty aan.

Want, de eigenaren van Ottolenghi koken dus niet alleen lekker, ze schrijven ook nog culinaire columns voor The Guardian en tussendoor, zo nu en dan eens, een kookboek.

Het eerste gerecht dat ik maakte uit Plenty zijn deze zoete aardappelpartjes met citroengras crème fraîche. Ze zien er best saai uit, maar ik heb ze echt achter elkaar opgevreten. Zo snel, dat ik vergat een foto te maken van de prachtige volle schaal. Ze zijn lekker als bijgerecht, maar ook als snack doen ze het erg goed. Je kunt ze warm of op kamertemperatuur eten.


Zoete aardappelpartjes met citroengras crème fraîche
Sweet potato wedges with lemograss crème fraîche

Uit: Plenty van Yotam Ottolenghi

In het recept worden de oranje zoete aardappels gebruikt, ik heb de roze met witte binnenkant gebruikt. Dat was lekker, dus gebruik de zoete aardappel die je kunt krijgen.

Ingrediënten:
3 medium zoete aardappels (900 gram)

4 eetlepels olijfolie

1,5 theelepel gemalen koriander
¾ theelepel zout

1 verse rode chilipeper, fijngehakt

15 gram verse koriander (blaadjes geplukt)



Voor de dip:

½ stengel citroengras

200 gram crème fraîche

Zest en sap van twee limoenen

50 gram verse gemberwortel, geschild en geraspt

½ theelepel zout

Verwarm de oven voor op 210°C. Was de zoete aardappels, maar schil ze niet. Snij de aardappels in de lengte doormidden, dan in kwarten en dan nog een keer doormidden zodat je per aardappel 8 lange parten hebt.

Leg de partjes op een bakplaat met bakpapier en bestrijk ze licht met olijfolie. Bestrooi met een mengsel van zout en gemalen koriander. Rooster de aardappels gedurende ca 25 minuten, of tot de partjes goudbruin zijn. Haal ze uit de oven en laat ze wat afkoelen.

Terwijl de aardappels in de oven liggen maak je de dip. Hak de halve stengel citroengras heel fijn en meng met alle ingrediënten voor de dip.

Leg de partjes op een grote schaal, bestrooi met de verse koriander en fijngehakte chilipeper en serveer met de dip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten