20 maart 2011

Salade van warme paddestoelen met hazelnoten


Zo, het is lente. Eindelijk! Wat mij betreft had hij twee maanden geleden al mogen beginnen. Gewoon na oud en nieuw nog een weekje winterweer en dan met frisse neuzen de lentezon in. Kunnen we dat niet aanvragen bij het KNMI? Sommige mensen gaan gewoon lekker met hun neus in de Portugese zon zitten in de winter, maar ik moet nog even een paar jaar werken voor ik dat verdiend heb.

Als het aan mij ligt is het altijd lente. Mij hoor je niet klagen als ik 's ochtends om 5 uur wakker gezongen word door een merel. Stadse vogels kunnen een ontzettende keel opzetten. Ze moeten wel want anders komen ze met geen mogelijkheid boven het stadslawaai uit. Eigenlijk zijn ze gewoon net zo bijdehand als stadse mensen. Die hebben ook een grote mond.


Stadse mensen. Van dat volk dat gaat kijken naar de dansende koeien als ze uit de stal de wei in mogen (ik ga weer kijken! wie gaat er mee?). Ik heb deze week al stadsmensen zien barbecuen in het park. Van die optimistische types die bij de eerste zonnestraal meteen de kolder in hun kop hebben. En dat terwijl rokjesdag nog moet komen!

Door die prille lentezon ga ik nog niet met blote benen in het park flaneren, maar ik krijg wel trek in vers fris groenvoer. Helaas is het in de supermarkt nog geen lente. Daar liggen de kratten nog vol kool, spruiten, kool, wortels, bieten en kool. Tussen al die kolen en wortels ligt vanaf maart ook spinazie. Kijk, daar kunnen we wat mee.


Salade van warme paddestoelen met hazelnoten
Op een bedje van spinazie. Deze salade vond ik hier
Genoeg voor 2 personen als hoofdgerecht (met bijvoorbeeld brood of in de oven geroosterde aardappeltjes erbij)

Ingrediënten

een grote hand hazelnoten
1 eetlepel fijngehakte sjalot
1 eetlepel witte balsamico azijn
3 eetlepels olijfolie
500 gram gemengde paddestoelen, in plakjes
een klontje boter
150 gram spinazie of gemengde sla, gewassen
een halve kop verse kruiden (ik gebruikte peterselie en basilicum)
1 theelepel (verse) tijm
1 kleine sjalot in dunne plakjes
pecorino romano schaafsel
zout en peper

Als je hazelnoten hebt met het bruine schilletje er nog omheen, ga dan als volgt te werk. Verwarm de oven voor op 190 graden en rooster de hazelnoten op de bakplaat gedurende 10 minuten. Schud ze tijdens het bakken af en toe om zodat ze rondom geroosterd worden. Wrijf de noten vervolgens in een theedoek om de schilletjes eraf te wrijven.
Als je blanke hazelnoten hebt dan kun je ze in de pan roosteren. Hak de geroosterde noten grof.


Meng de fijngehakte sjalot met de azijn en zet 5 minuten apart. De sjalot wordt nu zacht door de azijn. Roer er vervolgens 2 eetlepels olijfolie door.


Verhit een grote pan op gemiddeld vuur en verwarm een eetlepel olijfolie en het klontje boter tot de boter gaat schuimen. Bak de paddestoelen met de tijm en breng op smaak met zout en peper. Je wilt de paddestoelen bakken tot ze zacht worden, maar ze moeten niet slap worden. Voeg, als de paddestoelen bijna klaar zijn de in plakjes gesneden sjalot toe en bak mee.

Leg de spinazie of sla op een groot bord en bestrooi met de gehakte verse kruiden. Schep de warme paddestoelen er op en zet de pan terug op het vuur. Giet de dressing in de pan en verhit deze kort. Verdeel de dressing over de salade en bestrooi met de geroosterde hazelnoten en pecorino. Breng indien nodig op smaak met zout en peper en serveer meteen.

1 opmerking:

Machteld zei

Gister dit recept gemaakt. Heerlijk! Ik zou het iedereen willen aanraden.

Een reactie posten