7 december 2010

Flan


Zo ongezellig als ik ben over slagroom in de soep, zo gezellig zijn mijn favoriete toetjes. Als we nog zitten te eten vertel ik meestal niet wat erin zit, uit angst dat iemand zijn bordje van zich afschuift. Of het de zonde waard is moet iedereen zelf beslissen maar wie mijn toetjes eet moet meestal de volgende dag balansen. Zou iemand het anders willen?



In dit geval zeg ik meestal niets over de inhoud met een andere reden. Want zo slecht is die niet eens. Voor de helft bestaat het namelijk uit geëvaporeerde melk. Weet je wat dat is? Koffiemelk. Niet weglopen!



Koffiemelk is niet veel meer dan wat ingedikte melk met extra melkpoeder erdoor: je moet het niet zó drinken maar de helft van de wereld kookt ermee. Sterker nog: juist door de rij vertalingen op de verpakkingen van Euroshopper (iemand nog sudatinpüsi nodig?) kwam ik erachter dat evaporated milk wel degelijk in Nederland te koop is.



Het recept is weer een makkie, je moet alleen wat karamel maken. Een tip: veel mensen halen karamel te vroeg van het vuur, maar als de suiker donkerbruin is en er een beetje rook vanaf komt is hij pas goed. Je moet dan wel alles klaar hebben staan om door te gaan want anders hij kookt nog verder in de pan.



Flan

Ik heb dit recept ooit gecopy-paste en naar mezelf gemaild. Aan degene van het is: gracias man.

Ingrediënten:

1 blikje gecondenseerde melk
dezelfde hoeveelheid koffiemelk (ongeveer 4 dl)
2 eieren
2 dooiers
250 gram suiker



Verwarm de over voor op 170 graden.
Meng in een grote kom de gecondenseerde melk en de koffiemelk: meet de koffiemelk af met het lege blikje van de gecondenseerde melk. Meng de eieren en dooiers erdoor maar klop vooral rustig, het moet niet gaan schuimen. Zet apart.



Zoek een ovenschaal uit waarin de flan niet hoger dan 4 centimeter wordt (twee kleine in mijn geval) en een ovenschaal waar de eerste ruim inpast: je bakt de flan au bain marie. Zet apart.



Maak de caramel: doe de suiker in een pan met dikke bodem. Doe er zoveel water bij dat de suiker op nat zand lijkt. Zet de pan op halfhoog vuur en laat de suiker smelten zonder erin te roeren. Je kunt wel met de pan draaien maar een lepel maakt kristallen in de karamel.



Schenk de karamel als hij een mooi amberkleurig is in de kleinere bakvorm. Draai de vorm rond zodat de suiker overal goed ver tegen de rand oploopt, de suiker moet boven de custard uitkomen.


Dek de flan af met aluminiumfolie zodat je geen korst krijgt, zet hem in de grotere bakvorm, zet de bain marie op de bakplaat en vul de buitenste bakvorm dan pas met warm water. Check na een uur of een mes er schoon weer uitkomt als je hem erin steekt en blijf iedere tien minuten checken. Laat de flan afkoelen en serveer gekoeld, in punten gesneden en met een lepel karamel erover.

1 opmerking:

Anoniem zei

Joehoe, flan is ons lievelingstoetje thuis, van kleins af aan! Ons recept is een handgeschreven recept van mijn oma op Curaçao, helemaal verfrommeld en vergeeld. Ik las laatst ergens dat je het ook met kokosmelk kunt maken, dat ga ik ook nog eens doen.

Hele leuke blog hebben jullie! x, ~liselore

Een reactie posten