9 december 2010

Volkoren rozijnenbolletjes


Dit recept komt uit de krant. Uit een krant die verscheen toen ik nog op de basisschool zat. Dat weet ik zeker, want ik heb deze bolletjes uitgedeeld op school toen ik jarig was. En ik weet nog dat iedereen er een beetje vies bij keek toen ik de kring rondging (want mooi zijn ze niet). Maar die gedrochtige bolletjes (ze hebben een beetje een natuurwinkel-look en dat is niet tof als je rekent op een zakje chips) bleken bij nader inzien toch best goed te eten.



Ze zijn echt kipkipsimpel om te maken, in een handomdraai. Je zit op de bank niets te doen, de telefoon gaat, iemand stelt voor spontaan op de thee te komen. En jij denkt, ja da's leuk, maar ik heb niks bij die thee en ik heb ook geen zin om door de sneeuw naar de supermarkt te zwoegen voor een reep chocola. Hoeft ook niet! Hopla. Beetje bloem, kaneel, rozijnen en suiker in een kom, eitje en boter d'r bij, kwartiertje in de oven en het hele huis ruikt lekker. En dat is best een aardig welkom voor iemand die door de sneeuw komt zwoegen om bij jou thee te drinken.



Volkoren rozijnenbolletjes
Voor ca 12 stuks

Ingrediƫnten
60 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
60 gram volkorenmeel
Theelepel kaneel
30 gram bruine suiker
1 zakje vanillesuiker
30 gram boter
90 gram rozijnen
1 losgeklopt ei
2 eetlepels magere yoghurt
2 eetlepels melk

Denk vooral flexibel met dit recept. Geen yoghurt in huis? 4 eetlepels melk doen het ook goed. Geen rozijnen? Gedroogde abrikozen mogen ook! Bruine suiker op? Witte bastersuiker is ook lekker.


Verwarm de oven voor op 225 graden. Vet een bakblik in, of bekleed het met bakpapier. Of gebruik een minimuffinvorm.
Meng alle droge ingrediƫnten en meng de boter er door met je vingers. Voeg dan de melk, yoghurt, ei en rozijnen toe en meng alles goed door. Leg hoopjes van het mengsel op de bakplaat of vul de vormpjes en bak 15 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten