15 augustus 2011

Mueslirepen


Onze vakantie is voorbij. En in het kader van het weekthema 'laten we negeren dat de vakantie voorbij is' aten wij vanavond in het park. In de zon op een mooi picknickkleed met left-over salades van de BBQ van gisteren. In het park was bijna niemand. Het is er vreselijk rustig deze maand omdat veel van onze buurtbewoners pas mogen eten bij zonsondergang. En wat is een picknick zonder eten? Precies. Ik zou ook niet graag met een knorrende buik in het park tussen de goed gevulde picknickkleden door huppelen.

Ik heb nog nooit gevast of gelijnd, dus ik weet niet hoe het is om niet te mogen eten wanneer ik trek heb. Het lijkt me heel moeilijk. Ik ben zo'n type die altijd iets te eten in haar tas heeft voor in het geval van acute trek. Die kan bij mij op elk onmogelijk moment spontaan ontstaan. En van honger word ik heel ongezellig.


Deze mueslirepen zijn altijd goed, heb ik ontdekt. Als ontbijt, tussendoortje, late-night snack, bij de koffie. Ze zijn tien keer lekkerder dan mueslirepen uit de supermarkt. Echt. Vergeet ze. Voer ze aan de kippen en stap de keuken in om deze knakkers te bakken. Het is zo gedaan.


Mueslirepen
Naar een recept van Smitten Kitchen

De repen (granola bars klinkt eigenlijk leuker, is leuk om hardop te zeggen) waren bij mij niet zo stevig als ik had verwacht. Ze waren wel prettig om in te bijten, maar ze vielen een beetje uit elkaar bij het snijden. Dus de volgende keer gebruik ik denk ik wat meer plaksel (pindakaas, honing, boter). Een eetlepel is 15 ml.

Ingrediƫnten
75 gram havermout
4 eetlepels rietsuiker
25 gram gemalen havermout (in blender of keukenmachine of vijzel)
1/4 theelepel zout
1/4 theelepel kaneel
200 gram gedroogd fruit en noten*
3 eetlepels pindakaas
3 eetlepels gesmolten boter
2 eetlepels honing
1 eetlepel maple syrup (of stroop)
1 theelepel water

* Ik gebruikte hazelnoten, zonnebloempitten, amandelen, rozijnen en gedroogde abrikozen.
Chocolate chips, sesamzaadjes, walnoten, gedroogde pruimen en cranberries, pecannoten of kokosvlokken zijn er vast ook heel lekker in.


Verwarm de oven voor op 175 graden.

Meng alle droge ingrediƫnten met de (eventueel wat fijner gehakte) noten en fruit. Ik heb ze van te voren even rondgedraaid in de blender om alles grof te hakken. Meng in een andere kom de gesmolten boter, honing, stroop/siroop en het water. Roer daarna alles, samen met de pindakaas grondig door elkaar.


Bekleed een bakvorm met bakpapier (ook de randen) en vet het papier in. Druk de muesli massa goed in de vorm, vooral ook aan de randen en in de hoeken.

Zet de vorm in de oven en laat het geheel in 30 minuten licht goudbruin worden. Haal de vorm uit de oven en laat even afkoelen. Til de mega-reep aan het bakpapier voorzichtig uit de vorm en laat helemaal afkoelen op een rooster. Je kunt de repen pas snijden als het geheel helemaal afgekoeld is.

2 opmerkingen:

Jefklak zei

Dat ziet er fantastisch uit, bedankt - ga ik deze week eens uitproberen. Nu heb ik honger...

Linda zei

Lekkerrrr!

Een reactie posten