7 september 2011

Luie Samosa's


Op dit moment zijn twee jongens uit Eindhoven (ja, dat is ver bij ons vandaan, lang verhaal) druk in de weer in onze keuken. Nee, ze bakken geen taart, ze zetten geen koffie en bereiden geen rijsttafel. Ze hangen planken op! En dan is onze keuken eindelijk af. Wat een feest. Al het servies dat al maanden in dozen weggepropt zit mag afgestoft en tentoongesteld worden.

Misschien dat ik het spontaan leuk ga vinden om de vaatwasser uit te ruimen als ik alles op mooie planken kan zetten. Het is vreselijk lui van mij, maar ik heb echt een hekel aan het uitruimen van de vaatwasser.


Maar soms is lui helemaal niet zo schandalig als het lijkt. Dit recept bijvoorbeeld, is echt lui. Deze pasteitjes noem ik samosa's, maar in feite zijn ze daar veel te makkelijk en simpel voor. Echte Samosa's zijn Indiase gefrituurde deegflapjes met een vulling van aardappel, ui, doperwten, kikkererwten of linzen en kip of rundvlees.

Dit receptje is veel eenvoudiger dan het origineel, maar het is wel verdomd lekker. Vast niet zo zalig als de allerechtste samosa's, maar heus de moeite waard. En omdat het zo makkelijk is, ook ideaal voor een luie zondag. Beetje aardappels koken en prakken, deegje ontdooien, vouwen en smullen maar.


Luie samosa's 
Voor 8 grote of 16 kleine pasteitjes

Ingrediënten
250 g kruimige aardappels, in blokjes
klontje roomboter
theelepel komijn
theelepel gemberpoeder
1 flinke eetlepel Indiase currypasta
25 g tuinerwten (diepvries)
8 plakjes deeg voor hartige taart, ontdooid
2 eetlepels olie

Verwarm de oven voor op 200 graden en leg een vel bakpapier op de bakplaat of vet hem in. Kook de aardappelblokjes in ca 12 minuten gaar en prak ze grof. Roer de roomboter, komijn, gemberpoeder en currypasta erdoor. Meng met de doperwten.


Maak van de velletjes deeg voor hartige taart 8 goed gevulde flapjes. Als je een pasteitjesvouwer (zie foto) hebt dan is dat handig. En anders lukt het je ook, want iedereen kan appelflappen vouwen. Je kunt ook 16 kleine flatjes maken door de velletjes deeg door te snijden en dan te vullen. Duw het deeg goed dicht. Leg de samosa's op de bakplaat en bestrijk ze met een klein beetje olie. Bak de samosa's in het midden van de oven in ca 20 minuten gaar.

2 opmerkingen:

Niko zei

Ja, da's pas lekker, met draadjesvlees, één met garnalen en één met zalm, overal een beetje groente erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Koud zijn ze overigens ook heerlijk

Anoniem zei

Ik zou U graag willen vragen waar ik een pasteitjesvouwer kan kopen, het lijkt me een zeer handige hulpmiddel.
B.v.d.
M.v.g. Jan Uilenberg
j.uilenberg59@home.nl

Een reactie posten