13 juli 2011

Kwarkmuffins met zomerfruit


Er staat nog kwark in de koelkast en hij moet op. Want de datum op het deksel is gisteren. De datum van gisteren zegt me dus vandaag wat ik moet eten. Dat kan nooit goed zijn.

Maar ik heb geen trek ik kwark, ik heb trek in muffins. En dat is de schuld van Selah Sue want die zingt heel hard 'Raggamuffin' door mijn woonkamer. Dan is er maar een oplossing: ik moet muffins bakken. En als ik daar nou die kwark doorheen mieter, dan ben ik daar ook gelijk vanaf.


Zo. Opgelost.
Schortje om, oven aan en roeren maar.
Ik ben er weer.

Kwarkmuffins met zomerfruit

Voor 12 kleine of 8 hoge muffins

Niet allemaal achter elkaar op eten want dan krijg je een muffintop. Die je er dan weer vanaf kunt dansen door Raggamuffin op repeat te zetten.

Ingrediƫnten
30 gram boter
150 gram kwark
2 eieren
60 gram suiker
1 kleine eetlepel bakpoeder
150 gram bloem
frambozen en bosbessen (vers of diepvries)

Optioneel
Vanillesuiker
Citroenrasp

Deze muffins werden luchtig en zacht, maar ze waren niet heel zoet. Dus je kunt er wat meer suiker in doen, of een zakje vanillesuiker toevoegen. Of het geheel een frisser smaakje geven door er citroenrasp doorheen te doen. Dat lijkt me lekker. Als je vruchtenkwark gebruikt wordt het geheel vanzelf al wat zoeter.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Klop de eieren met de suiker tot een romige massa.
Smelt de boter en voeg deze samen met de kwark aan het ei-suiker mengsel toe.


Schep nu de bloem en het bakpoeder er voorzichtig door. Roer niet lang, het hoeft geen gladde massa te worden, dat is niet goed voor muffinbeslag.


Je kunt het fruit door het beslag roeren, of je kunt het fruit in het beslag steken in de muffinvorm. Dan blijft je beslag licht van kleur.


Vet een muffinvorm in, steek er eventueel muffinpapiertjes in en giet het beslag in de vormpjes. Duw in elk vormpje wat bosbessen en frambozen.

Bak de muffins in 12 minuten in de oven. En laat ze afkoelen op een rooster.
Ik strooide wat vanillesuiker over de muffins toen ze nog warm waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten