6 april 2011

Zoete citroenkoekjes met zwarte olijven


Je bent jarig en je nodigt een berg vrienden uit om te komen eten. Kunnen ze gelijk de nieuwe keuken komen opwarmen. Leuk idee. Halverwege de aanloop naar het feestje vraag je je af waarom je in vredesnaam bedacht hebt dat je voor die collectie geweldig leuke mensen eten gaat maken. Best veel werk. Maar je bakt gestaag door aan die stapel quiches en knishes, want koken is ten slotte toch vooral leuk. Nee, de moed zakt je niet in je schoenen, je staat in een nieuwe keuken en je hebt een feestje in het vooruitzicht!


Dan krijg je een fijne sms van je Zoetekauw met het aanbod wat eerder te komen dan de rest van de gasten. Om het beslag uit je haar te halen. Graag! En als dan blijkt dat het toetje dat je in gedachten had zo totaal mislukt is dat het niet meer uit de ovenschaal komt, dan ben je nog blijer met je Zoetekauw. Want die creëert ter plekke, een half uur voor aanvang nog even een stapel zalige Florentines. Heldin! Dat recept wordt hier vast nog wel een keer gepost.


Feestje zeer geslaagd, ovenschaal in de vuilnisbak, keuken opgewarmd en ik weer een jaar ouder. Tijd voor koekjes. Vandaag kreeg ik bij de Vredespijp een lekker koekje met anijszaad erin. Die wilde ik bakken! Tijdens mijn zoektocht naar een leuk recept stuitte ik op iets heel anders. Zoete citroenkoekjes met zwarte olijven. Dat is raar. Dat ga ik proberen. Moet je ook doen, ze zijn lekker!


Zoete citroenkoekjes met zwarte olijven
Dit recept vond ik op Lottie + Doof en blogger Tim haalde het uit The New Portuguese Table van David Leite. En David Leite postte op zijn site een recept voor Cinnamon Pecan Blondies en die dacht ik als toetje te serveren op mijn verjaardag. Gelukkig zijn de koekjes van David wel lekker.

Ingrediënten
1 1/2 cup bloem
1/2 cup zwarte olijven zonder pit, grof gehakt
1/4 cup suiker, plus extra om in te rollen
1/4 theelepel bakpoeder
2 eetlepels citroenrasp
1/8 theelepel kaneel
snuf zout
1/4 cup extra-virgin olijfolie
1 ei, losgeklopt


Verwarm de oven voor op 190 graden en bekleed de bakplaat met bakpapier.
Meng de bloem, olijven, suiker, bakpoeder, citroenrasp, kaneel en zout in een kom.


Klop het ei door de olie en roer door het bloem-olijven mengsel. Kneed het geheel zo'n twee minuten met je handen tot het deeg er niet meer droog uitziet en samenhangend is. Als het droog blijft kun je een klein beetje olijfolie toevoegen.


Doe wat suiker in een kommetje en zet klaar. Rol balletjes van het deeg van porties van ca 1 eetlepel. Rol de balletjes door de suiker en leg ze op de bakplaat.


Druk alle balletjes plat op de plaat. De randen zien er rafelig uit, dat hoort. Rustiek heet dat.


Schuif de koekjes in de oven en bak ze in zo'n 12 minuten gaar. Laat ze afkoelen en eet lekker op. Of bewaar ze in een luchtdichte trommel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten