19 november 2011

Chocoladetaart met amandelen


Ja, ik ben er nog! Ik was even weg. Maar ik heb net mijn boek weggelegd, de televisie uitgezet en telefoon op stil gezet. Ik heb net vol verbijstering, met mijn mond open naar een programma zitten kijken dat 'Extreme couponing' heet. Misschien kent iedereen dit al en vertel ik hier oud nieuws, maar dan nog. Wat? Extreme couponing! Dat is een programma over Amerikaanse vrouwen die kortingsbonnen verzamelen. Heel veel kortingsbonnen voor absurd veel boodschappen. 

Dames die dagen lang knippen, zoeken en rekenen. En als ze het goed doen dan gaan ze met 1902,63 dollar aan boodschappen naar huis terwijl ze daar dan maar 103,72 dollar voor betalen. Het is een sport, een beroep, een eh.. verslaving? Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. 

Best een klus hoor, om die vierhonderd (vier-honderd!) flesjes sportdrank in te ruimen in je voorraadkast: "Wij zijn klaar voor de zomer". Er bestaan dus gezinnen die zo voor een leven lang genoeg wasmiddel en tandpasta hebben verzameld. Ik hoor de mevrouw op de tv net vertellen dat ze op zoek is naar een andere toepassing voor tandpasta omdat ze er zo veel van heeft dat ze het nooit op krijgt. Liever mee verlegen dan om verlegen zeggen ze dan. Ik vond het allemaal toch een beetje over the top.


Maar ja, weet je waar ik heel veel van heb? Recepten voor chcocoladetaart. Op mijn computer staan nog 23 (ik heb ze net geteld) recepten voor chocoladetaart, koekjes en cakejes te wachten tot ik ze uitprobeer. Zoals 'The Only Chocolate Chip Cookie I Will Ever Need to Know How to Make For The Rest of My Life' van For Me, For You. Of de 'Red wine chocolate cake' van Smitten Kitchen. En dan heb ik nog chocoladekookboeken, knipsels en krabbels die ook aandacht verdienen. Dat is misschien ook wel over the top. Ah ja, iedereen z'n gekte. Eerst maar weer eens deze fijne taart van Claudia Roden maken.

Chocoladetaart met amandelen
Een familierecept van Claudia Roden uit De Joodse Keuken

Ingrediënten

100 gram boter
250 gram bittere chocola
6 eieren, gesplitst
75 gram suiker
100 gram gemalen amandelen
bloem voor het bakblik

Je kunt geraspte schil van een (schoongeboende) sinaasappel toevoegen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar ik denk dat het ontzettend lekker is.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Smelt de boter en chocola au bain marie. Hoe dat werkt lees je hier.

Klop de eierdooiers met de suiker tot ze romig zijn en een dik lint vormen. Voeg de gemalen amandelen en de gesmolten chocola met de boter toe en meng goed door elkaar. Klop in een andere kom de eiwitten stijf en vouw ze door de chocola heen. 


Vet een bakblik van 23 cm doosnede in en bestuif dat met bloem. Giet het cakemengsel erin en bak de cake in 45 minuten gaar. Controleer tegen het einde met een prikker of de cake gaar is.

Laat afkoelen en geniet!

4 opmerkingen:

Niko zei

Lijkt me lekker, maar wel machtig; dus kleine stukjes snijden. Met tandpasta heb ik vaak boorgaatjes in muren dichtgestopt als we weer gingen verhuizen. Nooit commentaar gehad, dus dat werkt wel. Hartelijke groeten uit Sinceira Grande.

Machteld zei

Ik heb de taart gemaakt en was niet machtig. Wel heerlijk!

Anoniem zei

Hallo,

Wat een geweldig leuke site heb je. Graag zou ik links met je uitwisselen. Maar ik kan geen contact formulier vinden. Mijn website: www.foodstyliste.nl. (vervang de www. voor info@ en je hebt mijn email adres!)

Graag hoor ik van je!
Groet, Anoek

Anoniem zei

Lijkt me heel lekker dus ga hem maken voor spreekbeurt Jodendom van dochtertje.

Groet anoniem

Een reactie posten